• Blix Awards
  • > Aktualności
  • > Konsumenci wybrali sklepy z najlepszym asortymentem krajowych oraz lokalnych produktów

Konsumenci wybrali sklepy z najlepszym asortymentem krajowych oraz lokalnych produktów

W tegorocznej edycji programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” po raz pierwszy nagrodzono sieci handlowe w kategorii „Polski Produkt – Oferta Roku”. Blisko 110 tys. konsumentów przez kilka miesięcy oceniało w tej kwestii różnego rodzaju sklepy oraz ich oferty. Ostatecznie wyróżniono Biedronkę, Dino, Kaufland, Żabkę i MAKRO, uznając, że to właśnie te sieci handlowe mają najlepsze oferty towarów pochodzenia krajowego i lokalnego.

 

„Polski Produkt – Oferta Roku” to jedna z pięciu kategorii w ogólnopolskim programie „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, w którym blisko 110 tys. Polaków oceniło aktywność 84 sieci handlowych, udzielając ponad 4 mln opinii. Od kwietnia do października br. konsumenci wskazywali, które sklepy – ich zdaniem – oferują najszersze palety towarów pochodzenia krajowego oraz lokalnego.


Finalnie wybrali pięciu laureatów z różnych segmentów. Nagrody wręczył znany dziennikarz Zygmunt Chajzer. Jako organizatorzy doszliśmy do wniosku, że Polacy coraz bardziej chcą kupować krajowe towary. Uznają je za zdrowsze, świeższe i mniej przetworzone niż zagraniczny asortyment. Ten trend uwypuklił się w czasie pandemii i obecnie się rozszerza. Klienci chcą wiedzieć nie tylko, czy dany artykuł jest polski, ale też zwracają uwagę na jego regionalność. Pokazują to wyniki badań i obserwowane przez nas zachowania konsumentów – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak, Dyrektor ds. Komunikacji BLIX AWARDS.


W grupie dyskontów zdecydowanie zwyciężyła Biedronka. Jak komentują członkowie Rady Programowej, portugalska sieć jest dobrym przykładem tego, że warto bardziej angażować się w kupowanie towarów od polskich producentów. Biedronka pokazuje to nie tylko w reklamach, ale przede wszystkim robi to na co dzień. Organizatorzy przewidują też, że coraz więcej sieci będzie ją naśladowało.


W segmencie supermarketów pierwsze miejsce przypadło sklepom Dino. – Według konsumentów, Dino jako polska sieć ma szczególne miejsce w tej kategorii. Od krajowej firmy Polacy wymagają nieco więcej niż od zagranicznej konkurencji. Widać też, że sama sieć mocno angażuje się w ten trend i próbuje zaspokoić konsumenckie potrzeby. Dowodem tego jest choćby główna nagroda w tej kategorii – podkreśla dr Łuczak.


Wśród hipermarketów najlepszy okazał się Kaufland. Maja Szewczyk, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej, informuje, że w sieci Kaufland pierwszeństwo zakupu mają właśnie produkty krajowe. Laureat ma w swojej ofercie ok. 18,5 tys. artykułów od ponad tysiąca polskich dostawców. Produkty rodzime cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ konsumenci mają świadomość tego, że wybierając je, wspierają lokalnych producentów. Przywiązanie do tradycyjnych smaków i krótki łańcuch dostaw, mający pozytywny wpływ na świeżość produktów oraz środowisko, to kolejne argumenty, które przemawiają za kupnem polskich towarów. Tym samym klienci oczekują od sieci handlowych dużego wyboru artykułów z kraju i regionu w różnych kategoriach produktowych. Ten właśnie wybór Kaufland stara się im gwarantować każdego dnia.


Z kolei w grupie convenience największe uznanie konsumentów zdobyła Żabka. – Ponad 98 proc. dostawców Żabki pochodzi z Polski. Wspólnie z nimi budujemy unikalny asortyment i marki własne. Cieszy nas, że działania te spotykają się z uznaniem naszych klientów. Z pewnością jeszcze nie raz pozytywnie ich zaskoczymy – mówi Jarosław Serednicki, Dyrektor Marketingu Żabka Polska. 

W formacie cash & carry wygrała sieć MAKRO. Jak tłumaczą organizatorzy, konsumenci zgłębiają informacje na temat retailerów i coraz lepiej orientują się w tym, którzy z nich faktycznie wspierają polską przedsiębiorczość. Na podstawie informacji zawartych na oficjalnej stronie internetowej MAKRO mogą wnioskować, że sieć oferuje wiele krajowych produktów.


– Sieci handlowe coraz bardziej chcą się pokazywać jako placówki z polską i regionalną, zdrową oraz nieprzetworzoną żywnością. I robią naprawdę coraz więcej w tym kierunku. Kupują towary od krajowych firm i okolicznych rolników. Coraz częściej też mówią o tym publicznie. Jak wynika z zebranych przez nas opinii, konsumenci oczekują jednak od sieci handlowych większego zaangażowania w tworzenie szerszej oferty asortymentowej w tej kategorii – podsumowuje dr Krzysztof Łuczak.

Partner merytoryczny

Partner technologiczny

Pozostali partnerzy